A mountain bike élet egyik stabil pontja az Ózdi Kerékpáros Egyesület, akik már 15 éve jelen vannak és aktívak a versenyrendszer résztvevői és rendezői oldalán is.
A “Tabló” célja: A Bikemag.hu szerkesztősége lehetőséget biztosít a hazai egyesületeknek, hogy egy riport keretében bemutatkozhassanak az oldalunkon és nem utolsósorban kifejezzék céljaikat, elvárásaikat a hazai kerékpáros sportéletben. Ha úgy tetszik, idővel megteremtve egy közös értékrend alapjait, fórumot adva a párbeszédnek, amibe bárki bekapcsolódhat, nem titkolt célunk megkönnyíteni az egyesületek számára egy közös irány kijelölését. Reméljük, hogy a tabló ezután is tovább bővül, nem szeretnénk kihagyni senkit, aki dolgozik a hazai kerékpársportért.
Az egyesület bemutatása:
Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket! (Mióta, hányan, hogyan, miből, milyen konstrukcióban működtetitek a csapatot?)
Frölich Tamás: Az Ózdi Kerékpáros Egyesület 1999. februárjában alakult 22 fővel. A megalakulás célja nálunk sem volt más, minthogy az ÓKE egy csapatként fogja össze mindazokat az ózdi és környékbeli kerékpárosokat, akik valamilyen klub által biztosított keretek között szeretnének versenyezni, túrázni. Ezt az összefogást a Tóth Kerékpár Szaküzlet és Szerviz tulajdonosa és egyben az egyesület első elnöke Tóth Zoltán indította útjára, aki 2007-ig foglalkozott a klub mindennapjaival. 2007-es leköszönése után az egykori alapító tag, vagyis jómagam Frölich Tamás vehette át az elnöki stafétát. Kezdetben külön működött az MTB, az országúti és a túra szakosztály, ám később a hegyikerékpározás felé billent a mérleg nyelve, így a mai napig ők alkotják az egyesület magját. A taglétszám évről évre változik, a kezdeti 22-ről volt, hogy közel 60 főre duzzadt, de ez az utóbbi években lecsökkent a fixnek mondható 30 főre. A klub működéséhez szükséges anyagi háttér 90%-át a kezdetektől fogva Ózd Város Önkormányzata biztosítja, illetve ezen felül az SZJA 1%-a és a tagdíjakból származó bevétel egészíti ki. Hiába vannak országos szintű saját rendezésű versenyeink, azok bevétele éppen az aktuális kiadásokat fedezik, nem pedig plusz bevételként jelennek meg.
Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek? 2014-ben és a múltban?
Frölich Tamás: Az elmúlt 15 évben számtalan szép eredményt értek el versenyzőink mind MTB, mind országúti és pálya kerékpározásban is, amik között számtalan Országos Bajnoki cím is van. Mivel nem szeretnék senkit sem kihagyni, ezért most nem emelnék ki külön senkit az elmúlt esztendőkből. Inkább csapatszinten említeném meg, hogy 2005-ben az ÓKE az akkor még fontosnak számító egyesületi rangsorban a 4. helyezést érte el az 54 hazai klub között. Az első három helyen sokkal jobb anyagi körülmények között működő fővárosi klubok álltak.
Az idei évben sajnos nem sikerült Országos Bajnokságon egy versenyzőnknek sem dobogóra lépnie, de ettől függetlenül a Top Maraton sorozat középtávú Master1-es korosztályában Kovács István „Pityikusz” a 2., még Frölich Tamás az összetett 3. helyen zártak. Rövid távon szintén ebben a korosztályban Lórencz Péter „Szúnyog” fért még fel a dobogó 3. helyére. Jelen pillanatban pedig szintén Kovács István vezeti az V. SuperCross sorozat M2-es összetett versenyét.
Ha eseményre gondolok, akkor mindenféleképpen az cyclocross szakág SuperCross sorozatának ózdi futamát említeném. Ez a verseny az elmúlt években a szívünk csücskét jelenti.
Bikemag: Mivel foglalkozik az egyesületetek? (Például: utánpótlás nevelés, válogatott versenyzők kitermelése a hazai kerékpársport számára, részvétel hazai vagy nemzetközi versenyrendszerben, részvétel tömegsport rendezvényeken, versenyszervezés, stb. Prioritások a felsoroltak között?)
Frölich Tamás: Ahogyan az alapszabályunkban is lefektettük, az egyesület egyik legeltökéltebb célja az utánpótlás nevelés és ezeknek a fiataloknak a versenyeztetése (lenne). Ez nálunk addig működött elfogadhatóan, amíg a klub székhelye a kerékpárüzlet volt és az MTB népszerűsége (mint „divatsport”) folyamatosan ívelt felfelé. Nem állítanám, hogy akkor megalapozott szakmai munka folyt, de jóval több jó képességű fiatal megfordult ez idő alatt nálunk, mint manapság. Miután az MTB vagy maga a kerékpározás csillaga lejjebb áldozott, úgy ez az utánpótlás létszámban is megmutatkozott. Persze keressük azokat a lehetőségeket, ahol meg tudjuk szólítani a fiatalokat, de ahhoz, hogy ez eredményes is legyen, a szülők és az aktuális iskola hozzáállásán is sok múlik. Versenyrendszer terén számtalanszor rendeztünk már XCO Magyar Kupát, valamint ahogy fentebb említettem a SuperCross sorozat egyik alapító tagjai is vagyunk.
Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek(amennyiben jelenleg nincs ilyen) szívesen?
Frölich Tamás: A klubtagság jelentős része a tömegsportot jelentő maratonokon való indulást helyezi előtérbe. Bármennyire is szeretnénk, hogy minél többen vegyenek részt az olimpiai szakág versenyein, ez egyelőre még mindig csak néhány főt jelent. Ezeken felül országúton az Amatőr Kupa időfutamain, valamint a cyclocross szakágban vagyunk érdekeltek és természetesen a közeli regionális versenyeken is szívesen részt vesznek tagjaink.
Bikemag: Ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?
Frölich Tamás: Talán az, hogy olyan sok van már, hogy alig lehet átlátni az egészet, aminek köszönhetően alig van olyan, amelyiknek a megnyerése elismerést jelentene bárki számára is. De említhetnék olyan hiányosságokat is, hogy egységes szabályzat és megjelenés, nem megfelelő reklám stb.
Bikemag: Milyen hosszú távú céljaitok vannak az egyesületben?
Frölich Tamás: Ha versenyzői oldalról nézzük, akkor mindenféleképpen ki kell alakítanunk egy olyan utánpótlás csapatot, amelyre az elkövetkezendő időkben alapozni lehet. Igazán jó lenne, ha egy ilyen csapat tovább öregbítené az ÓKE jó hírnevét, illetve merítési alapot jelentene a hazai kerékpársport számára. Ha mindez összeállt, akkor a tervszerű felkészítéshez hozzájárul saját ergométerünk és laktátmérőnk, amelyek segítségével elkezdhetjük a jövőt építeni. Szeretnénk, hogy a meglévő tagjainkat legalább a mostanihoz mérten támogatni tudjuk. Ezeken felül pedig továbbra szeretnénk megrendezni versenyeinket, túráinkat.
Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek?
Frölich Tamás: Utánpótlás neveléshez szükséges, hogy az egyesületből minél többen felvállalják a fiatalok felkeresését, felkutatását és a velük való foglalkozást. Ha golobálisan nézzük az egyesület jövőjét, akkor jó lenne, ha anyagilag továbbra is mellettünk állna a városvezetés és stabil körülmények között tudnánk működni. Persze, ha céljaink megvalósításához a szövetség is hozzá tudna járulni valamilyen formában, akkor azzal lenne teljes a jövőnk.
Bikemag: Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?
Frölich Tamás: Mint ahogy a bemutatkozásnál is említve lett, a költségvetésünk jelentős részét a város önkormányzatának köszönhetjük, amit ezúton is csak megköszönni tudunk, bármilyen összegről is legyen szó. A tagdíjjak mellé az adó 1%-a sem jön rosszul. Jó lenne, ha ezeken felül egy tőkeerős támogatót is magunk mellett tudhatnánk, de ez a jelenlegi körülmények között csoda számba menne.
Részvétel a kerékpáros közéletben:
Bikemag: Tagegyesületként részt vettetek-e az utóbbi években a szövetség munkájában, részt vesztek-e a közgyűléseken? Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?
Frölich Tamás: Anyagi megfontolásból és az utóbbi évek „hatalmi” harcait elnézve, jobbnak láttuk távol maradni a közgyűlésektől és a szövetségtől. Kiábrándító volt azt látni, hogy az ígéretes szavakból évről évre, semmi sem valósult meg. Ebből adódóan a mi nevünkhöz különösebb nem fűződik semmi.
Bikemag: Véleményed szerint egy kerékpáros szövetségnek miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek? Vagyis konkrétan a szövetségtől mit vártok el, mit tegyen a ti egyesületetekért?
Frölich Tamás: Igaz, hogy mi inkább MTB szakágban vagyunk érdekeltek, de hasonlóan igaz az összes többire is, hogy jó lenne, ha végre sikerülne egy olyan nívóval bíró versenyrendszert kialakítania a különböző szakágakban, amelyek vonzóvá tennék a versenyzést az U19-től fölfelé lévő korosztályok számára is és U23-ra nem csak 4-5 versenyző maradna a kerékpársport mellett. Ezen felül számtalan olyan lehetőség van, ami a mi malmunkra hajthatná a vizet. Elég ha csak a minél több helyen való megjelenést említem, vagy a nyugodt, tervezhető körülményeket a szövetség körül.
Bikemag: Mi az a három legfontosabb dolog szerintetek, ami az ismert keretek között fő céljaként fogalmazhat meg a kerékpáros szövetség?
Frölich Tamás: Meglévő és további szakemberek folyamatos képzése. Tervszerű utánpótlás nevelés és válogatott versenyeztetés. Vonzóvá tenni a kerékpársportot a befektetők számára.
Bikemag: Egy működő kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban miről szeretnétek folyamatos tájékoztatást kapni?
Frölich Tamás: Újra szeretnénk értesülni az elnökségi üléseken született döntésekről, pontos anyagi helyzetről, szakmai fejlődésről, képzésekről, lehetőségekről.
Bikemag: Mi a véleményetek egy jövőbeni egyszövetségi rendszerről, külön adminisztrációval működő szakági szövetségek nélkül?
Frölich Tamás: Amennyiben ez jobb átláthatóságot, tervezhetőséget és fejlődési morált jelent, akkor támogatjuk az egyszövetségi rendszert.
Bikemag: Egyéb fontos közlendő, amit szeretnétek megosztani a nyilvánossággal?
Frölich Tamás: Amennyiben olyan ózdi és környékbeli bringás olvassa ezt a riportot, akinek lenne kedve az egyesületbe belépni, ne habozzon, azonnal csatlakozzon! Természetesen szeretném megköszönni azoknak a jelenlegi és volt tagoknak, illetve támogatóknak a segítségét, munkáját, akik a klub sikereihez valamilyen formában hozzájárultak.